Een logo digitaliseren / vectoriseren, wat is dat?

Digitaliseren

Om met een logo in de huidige media mee te kunnen doen, moet het digitaal aangeleverd kunnen worden. Toch zijn er ook in het pré-computer tijdperk prachtige logo’s ontworpen die juist daarom een eigen uitstraling hebben en onderscheidend zijn. Het inscannen, retoucheren of natekenen van zo’n oud logo, maakt het mogelijk om deze weer volop in gebruik te nemen of houden. Dit digitaliseren is dus meer dan een scan maken en probeert de kwaliteit van een logo als nieuw te maken. Hierbij moet je denken aan het herstellen van slijtage en vervorming door de jaren heen (denk aan kopie van een kopie van …) of hinderlijke oude drukrasters wegwerken.

Vectoriseren

Voor het bedrukken of borduren van een logo op kleding of het maken van reclameborden of autobelettering zijn EPS vectorbestanden nodig. In tegenstelling tot pixel afbeeldingen worden de vormen geometrisch in lijnstukken gedefinieerd waardoor een machine ze kan uitsnijden. Dit soort bestanden kunnen ook op groot formaat geprint worden zonder aan scherpte te verliezen, waar pixel afbeeldingen dan blokkerig worden.

Vectoriseren kan met zgn. trace software, maar vaak is het wel zaak om te corrigeren op slijtage en vervormingen. Ook letters kunnen maar beter opnieuw gezet worden. Complexe afbeeldingen, met veel kleuren en kleurverlopen, zijn moeilijk te vectoriseren. Logo’s in 1 of 2 (volvlaks) kleuren zijn vaak goed te vectoriseren, afhankelijk natuurlijk van de kwaliteit van de aangeleverde afbeeldingen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.